עקרון התנועה וקביעות זמנית בסיעור מוחות וחשיבה יצירתית

עקרון התנועה וקביעות זמנית בסיעור מוחות וחשיבה יצירתית

עקרון התנועה – סיעור מוחות, חשיבה יצירתית

זה חומר שצריך ללמד בבית הספר. אנחנו כל כך שקועים בחיפוש סיזיפי מתיש ובדאגה של מאיפה יבוא הרעיון הבא? 

צפו בקליפ הזה עם דרך חשיבה מקורית שמביאה תוצאות:

 

עקרון התנועה

עקרון התנועה אומר שהדבר המרכזי שעושה אותנו יצירתיים הוא היכולת לנוע בין תבניות חשיבה, מיצוי של כיוון חשיבה מסוים ותנועה מהירה לכיוון החשיבה הבא. למעשה יש כאן משהו עמוק יותר. אין לנו יכולת לנבא בדיוק מתי ואיזה רעיון יצירתי יעלה – לכן החיפוש אחרי רעיונות יצירתיים הוא לא אפקטיבי כלומר, לא מייצר תוצאה טובה. הדבר היחיד שאנחנו יכולים וצריכים לנהל הוא תנועה והתנהלות של אמירות שמניעות אותנו לקיבעון אחד לשני, מחשיבה בכיוון אחד לחשיבה בכיוון אחר – שונה מאד ממנו. מנוגד לו.

קביעות זמנית

קביעות זמנית מתארת את המצב בו אנו נצמדים זמנית לרעיון כאילו הוא ה"אמת". ההיצמות לאמת מאפשרת לנו להתמסר ולחקור אותו לעומק. אחרי שמיצינו את החקר שלו ממשיכים הלאה.

איך יודעים שמיצינו רעיון?

ברגע האמת לא תמיד יודעים, אבל רגע לפני שאנחנו מותשים מהרעיון, הגיע זמן לנוע. לעיתים חוזרת החשיבה לאותו כיוון שכבר עבדנו עליו, ואם אין שם שום דבר חדש – לנוע מהר, זה בדיוק סימפטום ההיתקעות כפי שהראיתי בקליפ "הייתי עיוור".

ביקורת בסיעור מוחות – כן או לא?

יש דעה שסיעור מוחות צריך להיעשות ללא ביקורת. היא נובעת מחשיבה שביקורת תמיד גרועה ותמיד מאבנת אנשים. בעיני, הגישה שביקורת היא תמיד דבר שלילי לא מתאימה לתעשייה ולא לחינוך, המאמץ למנוע ביקורת רלווטית מאט מאד את הקצב של הדיון.

אני בעד ביקורת, כמה שיותר ענינית – לא פרסונלית, לא מעליבה, אלא ביקורת שמטרתה להעלות שאלות אמיתיות, ולהציף עובדות ואתגרים אמיתיים. בקיצור בסיעורי המוחות שלכם תחפשו גישה ביקורתית שאינה אישית ומטרתה לקדם את העניין מבלי לפגוע באנשים. אם נוצרת פגיעה או נכנסים לעלבונות אישיים – לעצור מייד, תוקפנות לא מתאימה לאווירת פתיחות וסיעור מוחות יצירתי.

מהם המנגנונים שעוצרים את התנועה?

עקרון התנועה מאד פשוט להבנה וליישום, ובכול זאת לא כולם מצליחים בו. מסתבר שיש לנו דברים שמונעים מאיתנו שימוש אפקטיבי בעקרון הזה. מהם? ואיך יודעים שהגענו לרעיון הגדול הבא, שאפשר לסיים ברוגע שמיצינו את המפגש היצירתי?

הדגמה של רעיון הקביעות הזמנית באמצעות הקליפ בננה תפוז תפוח

בסרטון של פיתוח חשיבה יצירתית עם ילדים – "בננה תפוז תפוח", ניתן לראות את עקרון הקביעות הזמנית בפעולה. אנחנו בהתחלה מתחייבים לתשובה בננה כאילו היא התשובה היחידה הנכונה. זה מאפשר לנו למצות את החקר שלה עד שמגיעים ל 3 עד 4 נימוקים בלתי תלויים.

כשהגענו ל 3 או 4 נימוקים בלתי תלויים זו כבר נתפסת "אמת" ורק אחרי שזו נתפסת אמת אפשר לנוע לאמת הבאה – שהיא למשל "תפוח".

תאור ויזואלי של רעיון הקביעות הזמנית. יש כאן באמת שלוש נקודות מבט שכל אחת מהן אמת.

המשמעות העמוקה יותר של קביעות זמנית היא היכולת לאמץ פרספקטיביות, נקודות מבט שונות בכל רגע נתון.

כלומר קביעות זמנית היא הבסיס של תרגול גמישות החשיבה.

6 דברים שכדאי לדעת בנושא חשיבה יצירתית

התשובות נשלחות אליכם מייד עם ניתוח

מלאו את השאלון וקבלו:

קורס עקרונות וכלים בחשיבה המצאתית חינם

חומר עדכני בנושאי חשיבה יצירתית, סקרנות ואינטואיציה

בעיקר כיף.. וגם מלמד

למילוי השאלון לחצו על הקישור>>

הספר פשוט חשיבה המצאתית שיטתית

פשוט היה רב מכר באמזון 11 חודשים ברציפות.

הספר שובר את מיתוס הגאונות והטירוף מאחורי היכולת להמציא.

חשיבה המצאתית שיטתית

בשילוב ידע עדכני מתחום מדעי המוח ועקרון התנועה

מאפשרת לכל אחד להמציא ולחדש.

הנה הפרטים וההמלצות >>

קבלו בחינם את קורס עקרונות וכלים בחשיבה המצאתית ברשת, והירשמו לניוזלטר בנושא חדשנות

כתיבת תגובה