כלי החשיבה הכפלה מתמודד עם אתגרים באמצעות מרכיב נוסף
מאותו הסוג של מה שכבר קיים
כלי החשיבה הכפלה מכוון אותנו להביט על מרכיבי הבעיה והסביבה, ולהוסיף מרכיב מסוג של מרכיב שקיים כבר. אפשרי לעשות שינויים קלים. כלי ההכפלה מייצר רעיונות ומוצרים חדשים בהרבה סדנאות שאני מוביל והוא אחד מכלי החשיבה המרכזיים של חשיבה המצאתית שיטתית.
כשפרסמתי את הוידאו של כלי החשיבה הכפלה שנמצא למעלה קיבלתי מספר שאלות:
כלי החשיבה הכפלה מוסיף עוד מרכיב שדומה למשהו שכבר קיים בעולם הבעיה. ההבדל נעשה בגלל שעכשיו יש מרכיב נוסף. לפעמים נוספים כמה מרכיבים ולא רק אחד – על פי הצורך. ההבדל נובע ישירות מכך שיש יותר מרכיבים מקודם.
ניקח לדוגמא את פרסומת החלון הבוער שהוצגה בקליפ:
זו פרסומת לביטוח דירה.
ביטוח מבוסס מתחושת הסכנה, האיום. אז הדילמה כאן היא איך לייצר תחושה אמיתית של סיכון, אבל להשאיר אותנו ללא סיכון אמיתי.
למשל לייצר אירוע ביטוח כמו שריפה – אבל לא אמיתית.
תחושת השריפה מושגת באמצעות פוסטר אמיתי וענק שמוצב על הבניין. הפוסטר מראה חלון נוסף שנשרף.
המטרה מושגת באמצעות חלון נוסף – כלומר באמצעות הכפלה!