ניהול חדשנות, יזמות, חדשנות שיטתית, ארגון חדשני

ניהול חדשנות, יזמות, חדשנות שיטתית, ארגון חדשני

הפוסט עוסק בגישות ניהול חדשנות. בטרנספורמציה לארגון חדשני שיש לו מנועי חדשנות בכל הרמות – בליבה הארגונית שלו. בשיטות הניהול, בתהליכים, המודל העסקי בטכנולוגיות וכמובן במוצרים ושרותים.

 

נכיר את מובילי הדעה ונביא מחשבות מתוך הרצאות קורסים מאמרים בנושא.

CLAYTON CHRISTENSEN מציע בספרו להתחרות נגד המזל גישה מעניינת של תשאול לקוחות. במקום לשאול מה צריך להיות במוצר או בשרות שלי כדי שאנשים יקנו אותו (שזו השאלה הרגילה של אנשי השיווק) נשאר איזו משימה המוצר או השרות שלי מבצעים עבור הלקוח. מהי ה”עבודה” שהוא צריך לעשות ועבורה הוא רוכש את המוצר או השרות שלי.

זה משנה את נקודת המבט הקלאסית של פילוח לקוחות לפי גיל, מגדר הכנסה וכו, ועובר לצרכים של פעולות, משימות, הנאות, בילוי זמן שאינו קשור לפילוח שוק המסורתי.

בקניית מילקשייק – בשפה של קלייטון: “עבור מה אני שוכר את המילקשייק הזה” נשמע מוזר ברגע הראשון אבל מגלה דברים מפתיעים.

אחד מהם הוא שהמתחרה שיכול לבצע את העבודה של מילקשייק בעת נסיעת הבוקר הארוכה והמשעממת לעבודה יכול להיות בננה, עוגיה, קפה וכיוצא זה – לא בהכרח המתחרה של מילקשייק הוא המילקשייק של הרשת המתחרה.

חדשנות שיטתית עבור המילקשייק לא תהיה להעלות את האיכות עבור כולם אלא להתאים אותו לנסיבות ולדבר לשמו קנו אותו. למשל להכין אותו סמיך דיו כדי שיחזיק לכל אורך הנסיעה. או לשים אותו קרוב לכניסה (וליציאה) של החנות כדי לחסוך זמן המתנה בשעות הבוקר.

משימות לביצוע או Jobs To Be Done היוו מהפך בתפיסת הצרכנות ובאסטרטגיית החדשנות.

הנה תקציר הספר:

“להתחרות נגד המזל”

Competing against Luck

ומספר שיחות עם קלייטו קריסטנסן

מהי חדשנות שמשנה תעשייה – Disruptive Innovation?

להתחרות בשוק ממוסד וקיים או עתיר הון זו משימה כמעט בלתי אפשרית. הדרך בה חברות טובות עושות את זה היא להתחיל מלמטה. להציע מוצרים ושרותים בטכנולוגיה חדשה או במודל עסקי חדש עבור פלח מוגדר בעל רצונות והעדפת שונות ממירב השוק.

למשל, סוני החלה לשווק טרנזיסטורים ניידים באיכות נמוכה מאד בעלות של 2$ בעיקר לקהל הצעירים שהיה מוכן לוותר על איכות שהייתה אז ברדיו גדול שהכיל שפופרות. הצעירים היו מוכנים להקשיב לרוקנרול בלי השגחת המבוגרים ולעשות הרבה כדי להיות במקום עם קליטה.

החברות הגדולות של אז זילזלו באיכות הנמכה שמחו להיפטר מלקוחות לא איכותיים שרק רוצים דברים זולים. לרגע נראה שהם יוכלו לחיות זה לצד זה שנים, אבל תעשיית המוליכים למחצה קיבלה את השקט שלה להתעצם ולייצר מוצרים איכותיים יותר עד שבסוף שנות ה 60 (כ 15 שנים!! אחרי שיצאו המוצרים הראשונים) הצליחה לדחוק כליל החוצה מהשוק את תעשיית השפופרות בהתחלה ברדיו ואחר כך גם בטלוויזיות.

זו טעות חוזרת ונשנית של תעשיות מבוססות שאינן קולטות שמודל עסקי חדש וטכנולוגייה חדשה שבהתחלה נראית לא איכותית תוציא אותם מהשוק.

זה קורה גם לתעשיות בישראל – כמו הטקסטיל והפלסטיקה.

הדרך של חברות גדולות בעלות מודעות היא לפתוח מעין סטארטאפ לטכנולוגיה החדשה ולהתחרות עליה או לפתח טכנולוגיה רלוונטית בעודן בעלות יכולת מימון.

הנטייה לזלזל בטכנולוגיה חדשה לא בשלה נתמכת במדדי ניהול ובהבנה ישנה של עולם החדשנות. 

הנה וידאו קצר של אוניברסיטת הארווארד שמתאר את התהליך:

איך להניע תהליכי חדשנות ואיך למדוד חדשנות בארגונים גדולים?

Eric Ries מדבר על איך מניעים חדשנות בארגון גדול ועל הדילמה של איך למדוד חדשנות בארגון שמיועד למדוד יעילות תפעולית.

הנה תקציר ספרו The Lean Startup

Peter Thiel from Zero to One

PETER THIEL כתב את אחד הספרים מעוררי ההשראה בנושא חדשנות שנקרא מאפס לאחד ZERO TO ONE. ניהל את PAYPAL והוא אחד היזמים הססגוניים ובעל דעה ייחודית על איך להצליח ביזמות. היה המשקיע המשמעותי הראשון של פייסבוק.

שלוש נקודות מרכזיות מהספר:

  1. חפש אמת גדולה שרוב האנשים לא מסכימים איתה. משהו שיאפשר לחברה שלך לצמוח בלי תחרות מיידית כי לא ייחסו לך חשיבות או לא יאמינו שתצליח.

  2. עדיף להתחיל בשליטה בשוק קטן – אבל ויראלי, מאשר לקחת חלק קטן בשוק גדול.

  3. שאף להיות מונופול בתחומך – במובן שלא יוכלו להתחרות איתך. פיטר תיל מתאר 4 מודלים של מונופולים: אפל לפי מיתוג, גוגל לפי טכנולוגיה, פייסבוק לפי חיבור בין לקוחות ואמזון לפי גודל וכמות עסקאות.

הנה תקציר הספר ושיחה איתו:

פירמידת החדשנות עושה סדר של באילו רמות שווה לנו לחפש חדשנות. חלקם דברים שניתן לממש בקלות יחסית וחלקם עתירי הון ודורשים שינוי מהותי.

שימו לב לחשיבות הגבוהה של מודלים עסקיים. נמוך בפירמידה בקלי זה שינוי מהותי יותר בתעשייה או בארגון.

הנה קליפ קצר על 9 תחומי החדשנות של פירמידת החדשנות:

בדיקות שוק אמיתיות מבוססות דאטה

אלברטו סאבויה שהוא יוצא גוגל מראה לנו שצוותים מצוינים, תקציבים טובים שיווק טוב לא תמיד מביאים להצלחה. העניין הוא שיווק מבוסס דאטה. לא לשאול אלא לקבל מחויבות לרכישה. זה משנה את תפיסת סקרי השוק מהיסוד. הנה השיחה המלאה ולידה תקציר.

תפקידו של יזם ושל מנהל חדשנות הוא בראש ובראשונה להקטין סיכונים

מנוז’ בהרגווה – MANOJ BHARGAVA מיליארדר ויזם הודי אמריקאי מספר לנו על תפקיד היזם הפנים ארגוני.

רבינו חושבים שיזם צריך לעודד את הארגון לקחת סיכונים.. בדיוק להיפך. יזם טוב נוסך ביטחון ותפקידו המרכזי הוא להקטין את הסיכון. צפו ב 10 המסרים שלו להצלחה.

באתר ובחומרים של Jacob Nielson ניתן למצוא שקפים מאורגנים ומסודרים היטב לניהול תהליך החדשנות והגדרה של קאנבאס חדשנות ייעודי  – Innovator’s Canvas.

בפיתוח מוצרים חדשים אנחנו רגילים לחשוב על הרעיון, על הצוות, על המודל העסקי ועל מימון. מסתבר שיש משהו הרבה יותר דומיננטי בהצלחה של סטרטאפים, וחדשנות בארגונים היא מגיבה בדיוק לאותם גורמי הצלחה – כי היא מעין Startup פנים ארגוני עם מימון ראשוני של הארגון. מה הגורם המרכזי שקובע את הצלחת הרעיונות.. BILL GROSS מדבר על זה ב TED.

https://www.ted.com/talks/bill_gross_the_single_biggest_reason_why_startups_succeed?language=he

שיחה מעניינת מאד על דרכו של רעיון חדשני בארגון קיים או סטרטאפ להצלחה מאת סטיב בלאנק

מהו סטרט אפ – או רעיון חדשני בתוך חברה קיימת?

סטרט אפ הוא ארגון חדור אמונה והתוכנית שלו היא סדרה של ניחושים של המודל העסקי החדש (ראה קליפ של Steve Blank – דקה 4:00)

התפקיד שלנו הוא לממש אותם הכי מהר שאפשר.

כל רעיון חדש שמשנה את העולם נראה כמו צעצוע ביום הראשון. (דקה 7:30)

זה מה שאמרו ב NOKIA על ה IPHONE הראשון שיצא.

והנימוק… אין לנו בכלל נתח שוק…

איך להרים עסק – או מיזם פנים ארגוני – במינימום מימון – BOOTSTRAPPING

הרצאה יוצאת דופן של Charles Plant על היכולת להרים עסק במינימום מימון חיצוני. למה לא ללכת לקרן הון סיכון בהתחלה, ולמה צמיחה מהירה מידי מסוכנת להצלחה?

איך לבנות צוותים ואיך לנהל צוותי חדשנות

שיחה על בנייה וניהול צוותים שייצרו חדשנות וניהול דיגיטלי. Jeff Gothelf נוגע בכל סוגיות ניהול הצוותים בשיחה בגוגל. מתייחס למרבית הדברים שאנחנו נוגעים בהם ב MindLab.

6 דברים שכדאי לדעת בנושא חשיבה יצירתית

התשובות נשלחות אליכם מייד עם ניתוח

מלאו את השאלון וקבלו:

קורס עקרונות וכלים בחשיבה המצאתית חינם

חומר עדכני בנושאי חשיבה יצירתית, סקרנות ואינטואיציה

בעיקר כיף.. וגם מלמד

למילוי השאלון לחצו על הקישור>>

הספר פשוט חשיבה המצאתית שיטתית

פשוט היה רב מכר באמזון 11 חודשים ברציפות.

הספר שובר את מיתוס הגאונות והטירוף מאחורי היכולת להמציא.

חשיבה המצאתית שיטתית

בשילוב ידע עדכני מתחום מדעי המוח ועקרון התנועה

מאפשרת לכל אחד להמציא ולחדש.

הנה הפרטים וההמלצות >>