You are currently viewing כלי החשיבה חלקיקים הסבר ודוגמא פיצוח אגוז מתוך הספר פשוט חשיבה המצאתית שיטתית מאת גידי גילדה סיוע לתרגום בסדנת Mindlab

כלי החשיבה חלקיקים הסבר ודוגמא פיצוח אגוז מתוך הספר פשוט חשיבה המצאתית שיטתית מאת גידי גילדה סיוע לתרגום בסדנת Mindlab

הסבר כלי החשיבה חלקיקי תפקוד (חלקיקים) מתוך הספר "פשוט - חשיבה המצאתית שיטתית", מאת גידי גילדה עמודים 113, 114. לטובת תרגול בסדנת Mindlab

          כלי החשיבה חלקיקי תפקוד (שיטת החלקיקים)

הרעיון המקורי לשיטת חלקיקי התפקוד הגיע מניתוחיו של אלטשולר [ראה 2.3]. במקור נקראו "ננסים". בתיאור כאן יש הכוונה פרקטית ותוספות שלא היו רשומות במקור.

שיטת החלקיקים מאפשרת לנו לדמיין בפירוט כיצד ייראה הפתרון הרצוי מבלי להיות כבולים לפרטי המימוש.

לאחר שדמיינו את הפתרון ואת הדרישות על מרכיבי הפתרון בכל מצב ובכל שלב, אנו יכולים לגשת לשאלת המימוש ולשאול – מה יוכל באופן פרקטי לממש את הרעיון הזה.

בדרך, אנו עוברים דרך מצבים בהם יש סתירה, או סתירה לכאורה, בין הדרישות על החלקיקים במצבים השונים.

הקסם ביסוד השיטה הוא הקלות והפשטות בה ניתן לדמיין כל דבר באמצעות חלקיקי תפקוד.

3.6.1    ההפעלה כלי החשיבה חלקיקי תפקוד:

החלקיקים הינם קטנים ככל שנרצה, והם באים במגע פיסי עם רכיב או רכיבי המערכת. יש להגדיר את אזור הפעולה של החלקיקים ואת צורת פעולתם (מודל) על פי הכללים הבאים:

א.    הגדר את התהליכים ואת המצבים העיקריים של המודל 

לדוגמא נאמר שאנו רוצים לפצח אגוזים או גרעינים באופן תעשייתי (בסדרות גדולות), כמעט ללא פגמים, ומבלי לפגוע בשלמות הגרעין. נחלק את תהליך הפיצוח לשלושה מצבים עיקריים:

שלב א – מצב התחלתי, האגוז מלא.

שלב ב – האגוז נסדק.

שלב ג –  האגוז מופרד מהקליפה.

ניתן להתעכב גם על שלבי ביניים נוספים אם חשובה הפעולה המתרחשת שם.

 

  ב.         הכנס חלקיקים בהתאם לשלושת הקווים המנחים:

  1. חוק הריבוי תמיד משתמשים בהרבה חלקיקים. מכניסים את החלקיקים לעולם הבעיה. ניתן להכניס חלקיקים לכמה מקומות או למקום יחיד.
  2. פילוג אחיד – בשלב הראשון החלקיקים מפולגים באופן אחיד. אין העדפה לכיוון או למקום ספציפי. בשלבים הבאים האחידות אינה בהכרח נשמרת.
  • אין סדר, אקראיות – החלקיקים מפולגים באופן אקראי וללא סדר מוגדר מראש.

להיכן נכניס את החלקיקים באיור 3ה' מצב א'? ניתן להכניס אותם או מתוך האגוז או מחוץ לאגוז או לתוך הקליפה עצמה.

אין, ולא תמיד תהיה, תשובה ברורה להיכן להכניס את החלקיקים. צריך לנסות מספר אפשרויות. לצורך קיצור ההדגמה נבחר את הכנסת החלקיקים לתוך האגוז. (ראה איור 3ה' מצב א').

  1. הצב דרישות על החלקיקים – חוזרים לניתוח המצב. כלומר – מציבים את הדרישות שיפתרו את הסתירה בין המצבים. בהרבה מקרים כבר בשלב הזה יש לנו רעיון די ברור מה יכול להיות הפתרון. הקריטריון החשוב בעת הצבת הדרישות הוא ללכת דווקא על אמירות פשוטות – על אמירות שהן בבחינת המובן מאליו. התחכום והיצירתיות מגיעים מתוך פתרון הסתירה בין פתרונות פשוטים.

נמשיך בדוגמת פיצוח האגוז:

 

הדרישות ממצב א – פשוט שהחלקיקים יהיו שם, ללא פגיעה באגוז. כלומר – אסור שהחלקיקים יהיו מחומר רעיל ולא מחומר נוזלי בכדי שהאגוז יישאר יבש.

דרישות ממצב ב – שהחלקיקים יפעילו כוח רדיאלי (בכיוון החוצה) ראה איור 3ה' מצב ב'.

הדרישות ממצב ג – שהחלקיקים ייעלמו או שיישארו בתוך האגוז מבלי להפריע.

  1. העדף מצב בו יש סתירה בין הדרישות על החלקיקים במצבים השונים. הסתירה מעלה את הסיכוי לפתרון המצאתי.

      בדוגמת האגוז הסתירה נמצאת בין הדרישות על החלקיקים משלב א' ושלב ב'. בשלב א' אנו מחפשים משהו מהפאזה הגזית שחודר דרך קליפת האגוז או שהוא כבר שם מראש. בשלב ב' אנו דורשים חומר שמפעיל כוח בעצמה גבוהה על קליפת האגוז.

      הכיוון של הפתרון שממש מתבקש כאן הוא להיעזר בגז שנכנס לתוך האזור בקצב איטי, בדיפוזיה, ולשחרר אותו מתוך האגוז בזמן מהיר. השחרור המהיר יגרום לאפקט פיצוץ הקליפה.

  • פתור את הסתירה באמצעות הפרדה בזמן, מקום, מצב, חומר או בממדים אחרים. ניתן לפתור את הסתירה גם באמצעות כל הכלים האחרים של השיטה.

הפתרון שהוצע תואם לגישה של הפרדה בזמן או בקצב (שזה שינוי ליחידת זמן). האגוזים יוכנסו לתוך תא לחץ. תא הלחץ יבנה את הלחץ המתאים לפיצוץ. הלחץ בתוך האגוז ייבנה לאט, והגז (שיכול להיות פשוט אוויר) יחלחל לתוך האגוז. לאחר מכן, בשלב הבא יוצרים תת לחץ פתאומי – כלומר תוך שבריר שנייה האוויר (החלקיקים) האגור מתפרץ החוצה, מפעיל כוח גדול על הקליפה וגורם לה להיסדק. כאשר הקליפה סדוקה ניתן להפריד בינה ובין האגוז בתהליך פשוט ומוכר של שפשוף (חיכוך) מכני.

  • פשט את הפתרון. חפש דרך לאחד את החומר עם חומר קיים. חפש דרך להוריד עלויות ולקצר את זמן הפיתוח. מטרת הפישוט הוא מימוש מהיר וקל יותר.

הפישוט אומר לנסות להגיע לגז מוכר ולא יקר – במקרה שלנו אוויר יהיה מתאים

6 דברים שכדאי לדעת בנושא חשיבה יצירתית

התשובות נשלחות אליכם מייד עם ניתוח

מלאו את השאלון וקבלו:

קורס עקרונות וכלים בחשיבה המצאתית חינם

חומר עדכני בנושאי חשיבה יצירתית, סקרנות ואינטואיציה

בעיקר כיף.. וגם מלמד

למילוי השאלון לחצו על הקישור>>

הספר פשוט חשיבה המצאתית שיטתית

פשוט היה רב מכר באמזון 11 חודשים ברציפות.

הספר שובר את מיתוס הגאונות והטירוף מאחורי היכולת להמציא.

חשיבה המצאתית שיטתית

בשילוב ידע עדכני מתחום מדעי המוח ועקרון התנועה

מאפשרת לכל אחד להמציא ולחדש.

הנה הפרטים וההמלצות >>

קבלו בחינם את קורס עקרונות וכלים בחשיבה המצאתית ברשת, והירשמו לניוזלטר בנושא חדשנות

כתיבת תגובה